Sol Viggo Sigfridsson

Om Sol Viggo och hans vardag.

Stockholm

Publicerad 2012-07-28 21:15:19 i Speciella händelser,

Nu har jag äntligen fått åka tåg....som jag har längtat.
 
Tåget gick tidigt på morgonen till Stockholm. Det var inga problem för mig att gå upp så tidigt när jag visste att jag skulle åka tåg.
 
 
Framme i Stockholm så letade vi reda på hotellet, utanför hade de fontäner och somen liten kanal som det rann vatten i mellan dem...och en lite bro över den. Gissa om jag var imponerad eftersom jag nästan bara tänker vattenbanor...vattenfall...vatten vatten vatten...
 
 
Vi var rätt så tidiga men vi hade tur som fick checka in tidigare på rummet så vi kunde in och lämna av bagaget.
 
Sen gick vi och strosade i gamla stan.
Roliga gränder var det att gå i.
 
 
 
Vid lunchdax var jag sååå trött eftersom jag gått upp så tidigt, inte kunnat sova på tåget och sedan gått långt.
Det slutade ju bara på ett sätt.
Fick sedan en korv med bröd till lunch utanför slottet. Jag åt korven och brödet matade jag duvorna med.
 
 
 
Det var faktiskt riktigt varmt i Stockholm, sommarvärme alltså.
Här sitter jag på kajkanten och myser av svalkande vindar och en kall....festis.
 
 
 
Vi köpte båtbiljetter så vi kunde åka på sjösightseeing. Smart idé med flera stopp efter en rutt bland de populäraste turistställena. Turerna hette "Hop on hop off" och biljetterna räckte i ett dygn vilket var bra för då kunde vi åka hem från junibacken dagen efter med dem.
De hade även hörlurar på varje sittplats där spelade de upp information om sevärdheterna man åkte förbi.
Jag lyssnade intresserat hela resan...förutom när vi paserade de STORA färjorna som viking line. Då deklarerade jag till mina päron att -Jag skall bygga en sån båt!
 
 
Lärde mig att Grand Hotel på Blasieholmen byggdes ca 1874 typ. Det var det första hotellet som hade elhiss och bytte lakan efter VARJE gäst. Lyxigt värre!
 
Sen tillbaka till hotellet...fast jag var besviken...jag hade ända sedan vi lämnat tågstationen frågat mina päron ett flertal gånger om NÄR skulle vi tillbaka till tåget?! Jag ville inte bo på hotell utan jag ville ju åka tåg!
 
Åt middag på hotellet....jag tog en drink till maten.
 
 
 
Dagen efter gick vi till Junibacken....lite av en besvikelse faktiskt. Litet och trångt, samtidigt var det otroligt mycket folk där. Fick köa en halvtimme i solen innan vi fick komma in. Det var en massa skrotnisse-byggnader där men jag vet inte vem det är. På övervåningen så kunde man gå in i Pippis hus och det var stort nog för vuxna. Omöjligt att fotografera sig på balkongen för där stod det för det mesta korpulenta ryska herrar i 50-60-års åldern och poserade för sin familjealbum.
Det som var bra var sagotåget. Underbart!
Junibacken skall man gå på när det INTE är turistsäsong.
 
Sen gick vi och fikade på en isbrytare som heter St Erik.
Mysigt och svalkande.
 
 
 
Sen blev det aquaria. Kul med fiskar!
Det fanns både gulliga och en o annan "ful" fisk där.
 
 
 
Åh, denna värme! Glasspaus igen.
 
 
 
Sen hoppade vi som sagt var på båten hem...o vilade en kort stund...sen ut på stan och åt mat. Mongoloisk buffé...nja inget för mig.
Mina päron tvingade ner mig till gamla stan igen.
Där såg vi en staty som var helt vit.
Man kunde lägga en slant i kannan.
Det gjorde jag och då började den röra på sig. Den tutade i en "lollypuff" vilket betyder att man fick en klubba av statyn.
 
 
 
Sen hem till hotellet...fast eftersom jag inte ätit så mycket fick jag kila in på donken och köpa med mig ett happy meal upp på rummet. Vilken lycka!
 
Mina päron trodde att jag skulle vara trött efter att jag gått så långt....men ack va de bedrog sig. Jag spelade apa och tjoade hela kvällen.
 
Dagen efter var det dax att packa ihop, checka ut och dra till stationen för hemresa....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lena S.

Publicerad 2012-07-29 13:07:40

Vilket äventyr du har varit ute på! Hoppas du hade roligt! Puss från Mormor

Postat av: snygg faster

Publicerad 2012-07-29 15:18:38

hej viggo
såg att du gjort stan,synd att jag jpbbade för annars hade jag kunnat hänga med på dina äventyr,kanske nästa gång.kram från faster i fjollträsk

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viggo Sigfridsson

Snygg kille

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela