Sol Viggo Sigfridsson

Om Sol Viggo och hans vardag.

Rapport från sjuksängen

Publicerad 2010-03-23 22:41:24 i Vardagshändelser,

Eller den har jag kommit ur nu som tur är.
Hade typ astma-anfall i fedags men då hjälpte medicinen vi fått utskrivet. Antagligen utlöstes det av att jag började bli förkyld för på lördagen och söndagen var jag snorig. Söndagkväll fick jag svårt att andas igen och medicinen hjälpte inte. Det blev en tur till akuten och spendera natten där....det mesta av tiden gick åt till att vänta....ooch vänta....o vänta lite till. Man fick vänta en lång stund för varje moment de skulle göra. Tror det dröjde nästan 2 timmar innan jag fick inhalera första gången.
Vi kom iallafall hem o i säng lagom till 04 på måndagmorgon. Jag somnade redan på akuten och sov skönt i famen på mamma...pappa hade jag kräkts ner så han ville jag inte vara hos ;-)
På Måndag fm blev jag dålig igen.....akuten igen. Snabbare hjälp denna gång och eftersom det var andra gången jag var där med samma besvär så blev det barnakuten i Falun och inläggning.

Fick åka ambulans och pappa åkte med. Mamma åkte hem och packade och tog sin bil ned.
De var så snälla i ambulansen, fick en nalle och en syrgasmask att leka med.




Träffade en läkare och fick sedan vänta en liten stund och vips så fick vi ett rum.
Lite tråkigt var att jag inte fick lämna rummet utan bara mina föräldrar.
Fick inhalera nästan direkt där och nu börjar jag vara van så jag sitter lugnt. Sköterskan var mycket imponerad över att jag var så duktig.



Man blir liksom lite pigg av den där medicinen...så jag satte igång att leka.
Lekte kurragömma för mig själv i garderoben.

Ensam-kurragömma

Fick en nebunette att leka och träna med för det är en sådan som barn tar sin astmamedicin med.
Jag gav nallen som jag fått i ambulansen medicin och sen tog jag lite själv....på låtsas.
När det var dags på riktigt gick det otroligt bra. De var åter igen imponerade av att jag var så duktig.
Och det var nog tack vare att jag var så duktig som vi fick åka hem efter ett dygn.


Jag undersöker om det finns flera användningsområden för nebunetten...och visst finns det!
Dela den, sätt en på varje öra och DANSA!



Rummet var ju bra och så men det var lite hemskt med eftersom man inte fick gå ut och utanför vårat fönster var det en innergård med en massa roliga leksaker som jag stod och tittade på.




Och ibland var det barn ute och lekte.



Fast det var ju för att skydda andra barn som är infektionskänsliga som det var sådana regler så inte vi med ev. smittor skulle göra dem jättesjuka.

Så idag strax före lunchen fick vi klartecken att vi fick åka hem efter lunch och inhalering. Nu fick mamma sköta den och hon klarade av det.
Precis innan vi skulle få maten kom de och frågade om det var OK att lämna rummet och ta ett annat så länge för det kom ett väldigt sjuk barn som de inte hade något enskilt rum till. Så vi fick ta ett annat medans vi åt o väntade på pappa. Men det gjorde inget för det var massor med leksaker där. och lite trött var jag med.
Kröp upp i en fotölj för att vila lite.




Sen stod det inte på...
Zzzz...Zzzzzz...Zzzzzz








Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2010-03-24 02:59:24

Vilka händelserika dagar du haft, Viggo! Åkt ambulans och allt. Hoppas du mår bättre nu.

Pussar från Mormor

Postat av: Sol Jenny

Publicerad 2010-03-24 10:15:26

Jag håller med din mormor, du har händelserika mkt än jag. Jag vill oxå åka ambulans som du.. =) Hoppas du må bättre nu.. Massor kramar till dej från din mammas kusin =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viggo Sigfridsson

Snygg kille

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela